W dzisiejszym świecie pracy jest kilka czynników, które umożliwiają osiągnięcie sukcesu. To, co może zrobić różnicę, to bogactwo posiadanych umiejętności, które można podzielić na dwa rodzaje: umiejętności miękkie i umiejętności twarde.
Zanim zobaczymy, jakie są najważniejsze umiejętności miękkie w pracy, trzeba zrozumieć, czym one są i czym różnią się od umiejętności twardych, które są również kluczowe w budowaniu kariery zawodowej. Umiejętności twarde to zestaw umiejętności technicznych zdobytych podczas szkolenia i przy okazji doświadczeń zawodowych. Mogą być potwierdzone, na przykład poprzez certyfikaty, publikacje i dyplomy.
Oto kilka przykładów umiejętności technicznych:
Znajomość języków obcych
Umiejętność korzystania z programów lub maszyn
Ukończone studia
Czym są umiejętności miękkie?
Umiejętności miękkie, zwane również umiejętnościami przekrojowymi, to zestaw postaw, umiejętności i wartości, które charakteryzują każdą osobę i stanowią wynik jej osobistych doświadczeń. Mogą zatem dotyczyć tego, jak komunikujemy się z innymi, czy udaje nam się przystosować do nowych rzeczy lub jak rozwiązujemy problemy.
Najważniejsze umiejętności miękkie w pracy:
Rozwiązywanie problemów
Rozwiązywanie problemów to mechanizm mentalny, za pomocą którego analizujemy problem i próbujemy znaleźć jedno lub więcej rozwiązań. W świecie pracy rozwiązywanie problemów oznacza umiejętność rozwiązywania złożonych problemów.Praca zespołowa
Jest to umiejętność współpracy i komunikacji ze współpracownikami, aby osiągnąć wspólny cel pracy. W tym przypadku im bardziej będziesz empatyczny i będziesz w stanie słuchać innych, tym bardziej pozytywne relacje zbudujesz.Elastyczność
Polega na umiejętności dostosowywania się do zmiany w dynamice pracy, starając się dawać z siebie to, co najlepsze, wykazując się aktywnością i otwartością na nowości.Komunikacja
Jest to postawa polegająca na umiejętności komunikowania pomysłów i koncepcji w skuteczny i zwięzły sposób.Zarządzanie czasem
Oznacza to posiadanie dobrych umiejętności zarządzania czasem: umiejętność organizowania działań w celu optymalizacji czasu, w oparciu o cele i priorytety oraz przestrzeganie terminów.
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej rekruter może łatwo zweryfikować umiejętności twarde, czytając doświadczenia z pracy i nauki, które zapisałeś w swoim CV. W przypadku umiejętności miękkich jest trochę inaczej. Musisz wykazać, że je posiadasz, zgłaszając konkretne przypadki na temat tego, jak np. rozwiązałeś problem w pracy lub jak radziłeś sobie w zespole.