Znajdź pracę dzięki Orienta Polska

Cerca lavoro

Jakie są najważniejsze umiejętności miękkie w pracy?

 

W dzisiejszym świecie pracy jest kilka czynników, które umożliwiają osiągnięcie sukcesu. To, co może zrobić różnicę, to bogactwo posiadanych umiejętności, które można podzielić na dwa rodzaje: umiejętności miękkie i umiejętności twarde.

Zanim zobaczymy, jakie są najważniejsze umiejętności miękkie w pracy, trzeba zrozumieć, czym one są i czym różnią się od umiejętności twardych, które są również kluczowe w budowaniu kariery zawodowej. Umiejętności twarde to zestaw  umiejętności technicznych zdobytych podczas szkolenia i przy okazji doświadczeń zawodowych. Mogą być potwierdzone, na przykład poprzez certyfikaty, publikacje i dyplomy.

 

Oto kilka przykładów umiejętności technicznych:

  • Znajomość języków obcych

  • Umiejętność korzystania z programów lub maszyn

  • Ukończone studia

Czym są umiejętności miękkie?

Umiejętności miękkie, zwane również umiejętnościami przekrojowymi, to zestaw postaw, umiejętności i wartości, które charakteryzują każdą osobę i stanowią wynik jej osobistych doświadczeń. Mogą zatem dotyczyć tego, jak komunikujemy się z  innymi, czy udaje nam się przystosować do nowych rzeczy lub jak rozwiązujemy problemy.

 

Najważniejsze umiejętności miękkie w pracy:

  • Rozwiązywanie problemów
    Rozwiązywanie problemów to mechanizm mentalny, za pomocą którego analizujemy problem i próbujemy znaleźć jedno lub więcej rozwiązań. W świecie pracy rozwiązywanie problemów oznacza umiejętność rozwiązywania złożonych problemów.

  • Praca zespołowa
    Jest to umiejętność współpracy i komunikacji ze współpracownikami, aby osiągnąć wspólny cel pracy. W tym przypadku im bardziej będziesz empatyczny i będziesz w stanie słuchać innych, tym bardziej pozytywne relacje zbudujesz.

  • Elastyczność
    Polega na umiejętności dostosowywania się do zmiany w dynamice pracy, starając się dawać z siebie to, co najlepsze, wykazując się aktywnością i otwartością na nowości.

  • Komunikacja
    Jest to postawa polegająca na umiejętności komunikowania pomysłów i koncepcji w skuteczny i zwięzły sposób.

  • Zarządzanie czasem
    Oznacza to posiadanie dobrych umiejętności zarządzania czasem: umiejętność organizowania działań w celu optymalizacji czasu, w oparciu o cele i priorytety oraz przestrzeganie terminów.

 

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej rekruter może łatwo zweryfikować umiejętności twarde, czytając doświadczenia z pracy i nauki, które zapisałeś w swoim CV. W przypadku umiejętności miękkich jest trochę inaczej. Musisz wykazać, że je  posiadasz, zgłaszając konkretne przypadki na temat tego, jak np. rozwiązałeś problem w pracy lub jak radziłeś sobie w zespole.