Obecna sytuacja na rynku pracy powoduje, że rekrutacja młodych osób jest dużo bardziej czasochłonna. Z jednej strony spływa nam dużo aplikacji na stanowiska juniorskie, z drugiej kandydaci oczekują stałego kontaktu. Z badań wynika, że chcieliby otrzymywać informacje o stanie rekrutacji i informacje zwrotne na temat ich kandydatury co najmniej(!) raz na dwa tygodnie. W praktyce oznacza to wiele telefonów, maili i zdecydowanie trudniejszy wybór. A wybór ma większe znaczenie niż mogłoby nam się wydawać!
Młody pracownik to inwestycja czasowa i finansowa. Oczekiwania finansowe młodych osób są niewiele mniejsze niż niektórych wykwalifikowanych specjalistów. Koszt życia w miastach akademickich jest wysoki. Dodając do tego opodatkowanie zatrudnienia w Polsce dostajemy sporą kwotę jak na osobę, która bądźmy szczerzy, początkowo niewiele wniesie do przychodów firmy.
Młody pracownik potrzebuje przeszkolenia, a to wymaga dużo poświęconego czasu przez bardziej doświadczonych pracowników. Z drugiej strony natomiast osoba rozpoczynająca dopiero swoją karierę zawodową jest pracownikiem bez przyzwyczajeń do innych procedur i złych nawyków nabytych u poprzednich pracodawców. Jeśli proces onboardingu przeprowadzimy dobrze to możemy wykształcić sobie świetnego specjalistę i lojalnego pracownika.
Długoletnia współpraca dająca obopólne korzyści, jest możliwa, jeżeli znajdziemy kandydata, którego wartości będą zgodne z wartościami firmy. W dogłębnym poznaniu osobowości kandydata i weryfikacji kompetencji miękkich świetnie sprawdzi się coraz popularniejsze narzędzie rekrutacyjne jakim jest sesja Assessment Center
Dodatkowym wyzwaniem jest zadbanie o to, żeby nasza oferta pracy trafiła do jak najszerszego grona potencjalnych zainteresowanych - miała jak najwięcej odsłon. Wtedy zwiększymy szansę na znalezienie prawdziwych talentów.
Dlatego warto zająć się tym kompleksowo i wnikliwie, aby móc wybrać najlepszego kandydata dostępnego na rynku, a nie decydować na pierwszą osobę, która spełni minimalne wymagania? Przede wszystkim wymaga to czasu, dobrego systemu zarządzania aplikacjami ATS, warsztatu rekrutera i nowoczesnych narzędzi rekrutacyjnych.
Orienta Polska oferuje usługę Talent Acquisition Project - profesjonalny i precyzyjny proces rekrutacyjny, o którym możesz przeczytać tutaj. To gwarancja oszczędności czasu i wsparcie w podjęciu dobrej decyzji w związku z tak ważną inwestycją.
Autor: Paulina Jelińska, Specjalista ds. HR, Oddział w Warszawie