Znajdź pracę dzięki Orienta Polska

Cerca lavoro

GreenHR oczami Orienty

 


Oliwia zeskakuje z roweru, wchodzi do biura i wita się z wszystkimi pogodnym “Buongiorno”. Podczas gdy uruchamia się jej komputer, podlewa w biurze kwiaty (wciąż nazywamy je kwiatkami, mimo że niektóre są już raczej wielkimi krzakami i drzewami). Dbanie o środowisko jest dla nas czymś naturalnym.  

Kiedy kilkanaście lat temu uczestniczyłam w Akademii Menadżerów Zrównoważonego Rozwoju, nie spodziewałam się, że to czego się uczę, stanie się jedną z wartości pokolenia Z i Milenialsów. Nie przypuszczałam też, że te pokolenia przy wyborze pracodawcy będą brały pod uwagę czy firma jest „zielona”, czy angażuje się w działania związane ze zrównoważonym rozwojem (CSR) [i]. Milenialsi i pokolenie Z są otoczeni produktami bio, organic i eco. Dziś kiedy zastanawiamy się jakie benefity mogą przyciągnąć do firmy młodych ambitnych pracowników, musimy sprawdzić, czy prowadzimy działalność społecznej i środowiskowej odpowiedzialności i czy kandydaci o tym wiedzą! 

Zgodnie z raportem Cone Communications Millennial Employee Engagement Study [ii] aż 75% Milenialsów podkreśla, że przyjmie niższe wynagrodzenie, jeśli będzie pracować dla proekologicznej firmy. 64% badanych nie chce pracować dla firmy, która nie ma dobrych praktyk CSR 

 

-Oh, Ty naprawdę myślisz, iż fakt, że firma segreguje śmieci, przekona do pracy dla niej osoby, które same na co dzień nie przykładają się do segregowania? 

- No pewnie! A co oni mówią? Czemu nie segregują? 

- Mówią, że to duże firmy powinny segregować. Co on mały Kowalski może zmienić. Bądź firmą, która robi to, co „powinna robić”. Nawet osoby, które nie deklarują się jako pro eko, uważają, że przedsiębiorstwa powinny dbać o środowisko, że to ich odpowiedzialność. Lepiej pracować w firmie odpowiedzialnej czy nieodpowiedzialnej? 

-No nie wiem, czy możemy napisać, że jesteśmy „zieloni” jeżeli tylko segregujemy śmieci.... 

-...i organizujecie szlachetną paczkę, pomogliście w remoncie boiska szkoły niedaleko zakładu, i wiem też, że wspieracie rodziny pracowników, które tego potrzebują. Nie musicie być zero waste. 

 

Powróćmy z lunchowych dyskusji biznesowo-przyjacielskich do badania Cone Communications Millennial Employee Engagement Study wg którego 88% respondentów czuje większą satysfakcję z pracy, gdy mają możliwość wywierania pozytywnego wpływu na kwestie społeczne i środowiskowe. To oznacza, że CSR to też sposób na zmniejszenie rotacji pracowników. Wspólnie robimy coś dobrego – czy jest lepszy sposób na budowanie relacji w zespole? To może być udział w pro ekologicznym maratonie czy przygotowanie paczki świątecznej. 

Nie ma czasu i pomysłów na działania CSR? Kto ma się tym zająć? - „Młodzi, ambitni, bez doświadczenia” – znudzeni na juniorskich stanowiskach, ale jeszcze bez kompetencji, żeby realizować bardziej odpowiedzialne zadania. Simon Sinek zwraca uwagę, że przedstawiciele najmłodszego pokolenia pracowników chcą mieć wpływ na firmę już od pierwszych dni pracy, chcą brać udział w ważnych projektach i czuć, że ich zdanie się liczy. 

 Jednym z przedstawicieli tego pokolenia jest Arkadiusz- Specjalista od finansów z biegłym językiem włoskim, zatrudniony z pomocą Orienty u jednego z naszych klientów- prywatnie zapalony cyklista. Sam nie zaaplikowałby na ofertę naszego Klienta, bo „firma nawet nie ma stojaka na rowery”. Przekonałam, że firma jest otwarta na inicjatywy pracowników, i że wartości takie jak ekologia i odpowiedzialność społeczna nie są sprzeczne z polityką firmy. Pierwszym projektem CSR realizowanym przez Arkadiusza były właśnie stojaki na rowery. W rozmowie ze mną Arkadiusz przyznaje: 

-Niby prosta sprawa. Myślałem- zaproponuje pomysł rowerowy, potem segregacja, usunięcie jednorazowych kubków... i zrobię z nich zieloną firmę. Ale to nie jest takie proste. Wiesz, my młodzi chyba tak mamy- oczekujemy, że powiemy co chcemy i to się stanie. No ale to JA musiałem zrealizować ten pomysł. Wybrać stojaki, takie które będą się wszystkim podobać, a przynajmniej nikomu nie będą przeszkadzać, znaleźć najlepszą ofertę, zamówić, przypilnować, rozliczyć fakturę. Poznałem przy tym kilka działów w firmie i nabrałem pokory. Nie wystarczy mieć pomysł, trzeba go jeszcze umieć zrealizować. Ale cieszę się, że firma mi zaufała i pozwoliła zrealizować ten projekt w pierwszych miesiącach pracy. 

 

Młode pokolenie to szansa dla firm, żeby stały się bardziej przyjazne dla środowiska, a działania w duchu zrównoważonego rozwoju to szansa dla firm na rekrutację młodego pokolenia. 

 

#greenHR 

#employerbranding 

#CSR 

#milenialsi 

#pokolenie Z 

 

Autor: Paulina Jelińska, Specjalista ds. HR, oddział w Warszawie 

 

 


[i] M. Chamuła, 2020, Strategia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu a kształtowanie świadomości społecznej i ekonomicznej młodego pokolenia, Humanizacja Pracy I (299) 2020 (LIII). 
[ii] 3/4 of Millennials Would Take a Pay Cut to Work for a Socially Responsible Company, 2016, SUSTAINABLE BRANDS, https://sustainablebrands.com/read/organizational-change/3-4-of-millennials-would-take-a-pay-cut-to-work-for-a-socially-responsible-company[dostęp 01.11.2020